Monday, March 26, 2012

Positive tolak Negative = POSITIVE

mulakan hari seindah sang suria =)

Assalamualaikum wbt

Ni nak kongsi satu benda ni. Ini perkongsian daripada seorang tokoh hebat yang saya hadiri 'talk' beliau tak lama dulu. menarik! belum cuba belum tahu. ok la, sebelum tu nak korek rahsia la kan, dalam mengharungi hari-hari yang dah lepas, mungkin kita pernah rase meluat atau maleh nak ngadap muka orang yang sama, yang suka buat mood kita spoil, takpun sumone tu kita tengok muka dia je kita rase annoyed! terus daripada rase hari kita terang bersinar blink blink rase dull................ wahaha, sangat pathetic jika kita bersikap begitu, tak kool ok! tapi kita sebagai insan biasa, bukan nya malaikat pun...so kita tak sempurna, cepat2 la istighfar, ade la sumthing wrong kat hati kita tu..er..dalam erti kata lain, hati kotor......astaghfirullah...

point saya di sini ialah mindset kita sebenarnya. kita tak buleh senang2 biarkan persekitaran luar kita mempengaruhi emosi (dalaman) kita. sebaliknya menjadikan dalaman kita yang mempengaruhi luaran. ok, get it? ok2 la..nak lebih senang paham, just be positip!! + + + + + + ~hah, amekau, positip beno le tu~er...

ok jom try. ok la, benda ni saya penah buat sekali je (secara jujurnya)..hik2 iaitu time tokoh itu suruh audiens buat. but it really worked!

waktu talk tu, tokoh tu panggil seseorang (of koslah saya tak kenal dia) berdiri depan kitorang semua. speaker tu suruh all of us pandang orang tu penuh dengan kasih sayang..(without orang tu tahu ).u know, kasih sayang atas dasar sifat tabie kemanusiaan la, bukan sebab cintan-cintun ke hape. ..just pandang je.. and ditanya what do u feel.. orang tu cakap ada rase aura yang kuat, somehow dia rasa energetic camtu la..

then the other time speaker tu suruh kitorang pandang dia sekali lagi (beliau bagi isyarat je), tapi kali ni dengan pandangan benci yang hamat! bila ditanya, ape rase? orang tu cakap lemah...

tada!! magic tak? hehe..

kesimpulannya, aura positif n negatif tu kita boleh 'jangkit'kan orang lain. it all depends on us how we handle a situation. jika kita pikir positif, maka positif la benda tu.

jadi the first thing yang boleh kita buat bila bangun pagi, tanamkan azam untuk berfikiran positif, be better than yesterday, and every single people that we meet that day , try to give a smile. =) insyaAllah, we will feel great n blessed, alhamdulillah wa insyaallah. so that, takdela bila kita kene marah ke ,kena herdik ke that day, kite terus jadi bad mood sepanjang hari. sedih tu memang la boley sedih, dah fitrah manusia bila orang buat kita macam tu, but we as people boleh je nak handle sedih tu, takdela nak memuncung sejengkal je sepanjang hari kan,kan. dan lagi satu kalo kita rase annoyed dengan perangai seseorang, takde maknenya kita yang perlu rase stress, dah setiap orang tu ada perangai dia yang kita rase pelik2 (tapi orang tu sendiri tak rase pelik pun,hehehe) takyah la kita nak emo sangat dengan perangai orang tu. just nasihat dia dengan berhikmah je la dan dengan penuh kasih sayang kalo rase ke'annoyed'an dia mendatangkan masalah pada orang lain. dan berdoalah pada Allah agar Dia menetapkan hati kita agar tidak ujub,takbur, emo terlebih atau perasan bagus. Setiap orang tu ada kelebihan dan kekurangan masing2, hidup bermasyarakat ni yang menyempurnakan kita semua. (tak payah nak sentap lebih2..hoho)

Penutupnya, bila kita positif, kita boleh salurkan aura positif tu pada orang sekeliling kita.tengok, bukan kita je dapat manfaat, orang sekeliling kita pun boleh rase aura tu.

Jadi kalo dalam formula math tu: bila kita positif dan buang perasaan negative, jadilah postif. [(+) – (-)= +]

Er..make sense kan! ^-^

wassalam




No comments: