Monday, July 5, 2010

dah habih ke belum

okey, okey, dah habeh dah cuti teman...

Assalamualaikum wbt…

Nampaknya kebanyakan blogger telah menunjukkan ekpresi mood-pulang-ke-U dalam blog masing-masing. Sementara cik Nab pun…tak habis-habis dengan cerita ekspedisi dia, kui kui kui. Well, dah makin tiba ke penghujung cuti, berganda-ganda pula kesibukan yang melanda dan ia terjadi sebab menangguh, nangguh, nangguhkan koje-koje tersebut. too Bad, too bad. Jangan buat lagi dah na….dalam cuti yang masam masin ni, target cik Nab ada yang di luar jangkaan, ada yang hampeh. Ape2 pun Alhamdulillah banyak pengalaman telah dikutip walaupun cuti tak sepanjang kawan2 yang tak ambil short-sem…nasib ada short sem, kalo tak dah lame mati kebosanan kat rumah tu…

Dalam orang lain tengah sibuk menyediakan diri nak masuk U, I pun sibukkan diri jugak.haha. mengemas dan merewang. Teman ingatkan cuti sekolah dah habeh, maka musim kawen-kawen pun habeh. Sekali minggu ni aje, ada 3 event besar kat kampong I ni…tak menang tangan aku tau makcik pakcik kat sane. Tapi taper la…sekali seumur hidup. Semua orang pun seronok, I pun suke hati, dapat improve my PR ni…

1.Kenduri abang Fitri Vs Surau Diri Jumaat

Anak pakcik Lan kawen.anak first. Kira takde pengalaman mengawenkan anak. Buat pulak time bukan cuti sekolah. Sedara-mara jauh2 tak dapat datang awal2. Jiran2 ni la yang dok meneman, menolong ape2 yang patut. Oh ye, baru sabtu lepas Ustazah Fatimah cakap, “kalau jiran mintak tolong , tolong la dia, mane tau nanti kite susah dia pulak datang nulung kite” tibe2 teringat pulak hadis hak muslim ke atas muslim yang lain. Salah satu nya: apabila saudara kamu meminta tolong, maka tolong lah dia. Haih…ni ustazah Fatimah dah ajor time hadis I’dadi form 3 hari tu…. Ye memang kene tolong, (tu pun setelah dikerah oleh mak, kalau tak memang tak pi la….penyegan ka pemalu?) kebetulan, surau depan rumah pakcik Lan nak rasmi buat solat Jumaat…alhamdulillah..pasni boley la orang kapung semayang jumaat situ, dah boley solat sunat tahiyatul masjid & niat iktikaf. Memang ujian buat beliau yang juga orang penting utk majlis tengahari tu. Alhamdulillah, everything went smooth. I tulun sikit2 ja, balut cawan berisi potpuri,buat dadih. Takdak sapa pun, sebab hari jumaat, orang duk keja, sekolah suma.

Cik Nab yang jarang jumpe orang dan pegi rewang ni jakun la sikit. Stail kenduri kawen abg Fitri & kak Min ni gabung sekali,buat kat dewan bankuet mahkamah syariah dekat dengan manjoi tu. Jauh jugak la, tapi sebab mikir kan senang kot bagi kedua2 pihak. Kome, pilih yang satu kuliyah je senang…senang kengkawan nak bertandang :P Cik nab jadi kagum dengan kak Min, dia antara orang paling sibuk, dia pi tulun kat rumah pakcik lan, rumah pengantin laki. Kejap kuar pi beli barang, kejap join ngan cik nab balut potpuri, dah penat keja, makan same2 dgn cik Nab. Yela, wedding awak, mesti la kene handle sendirik ye dak. Er…I kagum sebab dia tak de malu2 dengan bakal MIL(mom in law). Yang kat umah dia abang kakak dia yang urus…Rupenye, ayahnye dah meninggal, anak bungsu, tinggal dgn mak&makcik2. No wonder la dia independent. Time kenduri, tema warna hitam putih. Dan ini sekali lagi first time I tengok orang wat tema macam ni…very nice la..nampak sangat cik Nab ni malas ikut mak pak dia pi kenduri makan pun not bad…

Malam pulak, buat makan2 sate, makan cendoi. Sedap2…free, memang la sedap.kan, kan. ada sesi buka hadiah. Rezeki orang kawen kan. couple ni rumah dah beli.. pastu dapat lak hadiah2 yang betul2 pakej lengkap la. Tinggal nak bawak masuk rumah je. Dari lesung batu sampai microwave deme dapat. Coffee maker dah dua, rice cooker dah 4, blender lagi, vacuum, set gelas usah cakap.

berkawan biar ramai2 , nanti kawen buley dapat hadiah banyak2...bermusuh jangan sekali, nanti ko memang tak dapat ape2..kekeke.

Murah rezeki…teman dah lame tak join sesi bukak hadiah ni. Last sekali waktu form 3 kot. Sepupu sepapat still dalam waiting list lagi. 5-6 tahun lagi la deme tu…hoho. Jadi di kesempatan itu, cik nab pun gitau makcik2 jiran, teman nak berangkat ke Kuantan dah esok. Rase sedih pulak kan bile makcik2 geng jogging lambai2, bile nak balik tadi, pasni raye la kot jumpe kan cik Yah! Haza min fadhli rabbi…Alhamdulillah, dapat jiran yang baik2..ramah-ramah, teman je yang gaye nye malu-malu kucen nak bersembang dgn deme. Itu lah gune nye jiran. Kalo kite susah, nak harap kat jiran le…sedara mara duk jauh. Jadi, berbaik2 lah dengan jiran tetangga sebab jiran itu adalah 40 rumah di depan, belakang, kiri dan kanan rumah kita.

2. When I start to talk about marriage…

Balik dari kenduri abang Fitri

Me : agak2 nye berapa banyak duit habis ye nak ngahwenkan anak ni?

Ayah: dalam RM 25k la jugak… tu sebab orang laki sekarang ni kawin lambat

Ooo macam tu ka…terasa weird pulak nak cakap benda2 luar alam ni dengan ayah. Malu, malu, malu. Tapi macam2 jugak benda ayah explain…mas kawen, yang dalam akad ‘aku terima nikah nye, sekian, sekian sekian…yang berpuloh ribu tu, belanja untuk kos perkahwenan. Ada keluarga yang minta sebelum majlis, dan ada juga yang selepas. Sekali lagi terasa janggal.

Tapi ayah seronok pulak bercerita…tengok2 dah sampai masuk cite dia bertunang dengan mak, balik kampong la, kene tunggu kat surau depan rumah tok, yada, yada, yada… seronok nye ayah bercerita. Tapi cik Nab just, aha, oke…o yeke….just that! sebab rase merah muka...weeee. and the rest is history...

Ok2…the point is, semenjak dua menjak ni I have a very effective communication with people around me. Is that mean my confidence level getting increased?? Seperti dalam kebanyakan tulisan ustaz Hasrizal, komunikasi sangat penting dalam keluarga, ape2 pun mesti communicate, even takde benda pun yang perlu disembang. Just create suasana yang ceria! Ye, itu yang saya perlukan sebab asik kene cakap dengan Patrick the starfish je. Sesuatu yang berlaku, ada hikmah nye. “absence make the heart grows fonder” betul ke macam ni ayat dia? Saya setuju. Lepas ayah dah koje jauh2 ni, tiap kali dia balik time weekend, mesti banyak je benda nak sembang. Tapi bancau ayah buat memang sedap. Lepas ni calling2 je la…dah tu, semua orang dalam rumah dah bertaburan di atas muka bumi. Semoga kamu semua di bawah perlindungan Allah SWT.

p/s: ingatkan married couple yang muda2 je selalu jadi weekend hubby & wife, rupe2 nye yang 40-an pun ada gak eh.

No comments: