
*******
Ibn al-Qayyim: "If the heart is sick, the forbidden becomes attractive and Allah's obedience becomes something you look at with contempt."
*******
Assalamualaikum wbt.
alhamdulillah dah sampai rumah semalam. bertolak dari Kuantan bertiga,dgn kwn2 yg duk ipoh khamis hari tu. sampai rumah hari jumaat. yang best nye saya yang sambut mak balik, bukan mak yang sambut saya.hak3. seriyes! rase lawak. sebab mak pun baru tiba dari nilai jumaat tu. balik rumah rase sangat beh! senyum ke telinga je bila dah sampai rumah. nape ek? sebab rumah saya best..! (semua org rase cam tu kot)
ok la tak mau membebel panjang. sampai rumah rase syok, best, b.a.h.a.g.i.a.. ya bahagia. bahagia is sumting yg subjektif kan? apa maksud bahagia pada diri kome?
adakah disebabkan perkara2 berikut:
1. anda diterima seseorang untuk dijadikan sebagai insan istimewa?
2.dapat makan benda2 yang diidamkan selama ni?
3.dapat result yg sangat2 mantap sampai sumer org boleh jeles dengan anda?
4.dapat cuti berminggu2 n boleh goyang sesuka hati di rumah?
5.punyai orang2 sekeliling yg sgt mengambil berat tentang diri anda?
6.....
er,banyak reasons actually yg boleh buat sumone rasa bahagia. tapi ketahuilah kalo benda2 di atas tu buat korang bahagia, sebenarnya...
ia tak menjanjikan bahagia yang hakiki wahai pembaca yang budiman sekalian. kalo awak dapat berdamping dengan orang yang anda anggap istimewa, dia tu manusia, one day, dia akan pergi jugak.tak dia, kita dulu.
kalo kita dapat makan makanan kegemaran kita/ makanan yang kita idamkan selama ini, takkan makan hari2 rasa bahagia kot? even kat dewan makan(saper yg penah duk hostel lar...) pun menu dia takkan same hari2. at least, menu dia rotate 2 minggu sekali..
tak kemana nye result yang koool dan bergaya, A++++++, 4 flat bagai..kalo ia diniatkan untuk show off pada org ramai(ish3,memang tak patot ni, tp sy rase susah nak jupe org macam ni pun), kita tak tau alam pekerjaan nnt tak same dgn alam kite blajar. boleh jadi lagi mencabar. lagipun...takkan kita nak jumpa Pencipta kita nnt tunjuk result bagus kite tu..ye dak?
kalo bahagia dpt cuti berminggu2 kat rumah, kalo tak dimanfaatkan, buek habih boreh kek umah jo la jawabnya. hakikatnya masa tu bergerak. cuti akan habis dan kita juga yg akan habis! (kalo ekau tak buek apo2 le..) ingat, waktu kosong+pemuda=awal maksiat walyau'uzubillah..
******
so..sebenarnya apakah the real happines@ kebahagiaan hakiki?
it's all starts from deeply inside our Qalb aka heart=hati (dup.dap.dup.dap...eh)
penah satu masa sy suka duk ulang lagu UNIC tu.."bahagia itu ada pada hati.......na..na..na..bila hati mengingati Tuhan.."
so, bukanlah suasana @ environment yg buatkan kita bahagia. jiwa yang tenang itu yang bermula dari dalam itulah yang akan buatkan kita tak resah untuk berhadapan sesuatu... perkara baik yang buruk mahupun yang menggembirakan. nanti tengoklah balik lirik unic tu.
Bila susah tiada gelisah
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa
Bukankah Tuhan telah berfirman
Ketahuilah dengan mengingati Allah
Jiwa kan menjadi tenang
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa
Bukankah Tuhan telah berfirman
Ketahuilah dengan mengingati Allah
Jiwa kan menjadi tenang
2 baris last skali tu drpd surah ar-Ra'du..em kesimpulannya...kite kene la jadi from inner to outside, bukan from outside to inside. baru la boleh jadi orang yg responsive, bukan reactive(macam orang yg kene cucuk, pastu melatah~)
jadi cik que, sila la manfaatkan coti anda.. =) supaya hati tidak mudah berkarat, lembut untuk melakukan perkara2 disukai Allah dan merasa pandang sebelah mata sahaja pada perkara2 yang membuang masa. doakan saya kuat mujahadah di rumah ye ^_^
wassalam..
No comments:
Post a Comment