Sunday, January 1, 2012

sebelum terlambat

Bilakah kali yang terakhir kau ucapkan sayang
pada insan yang setia berkongsi susah dan senang
Luahkan isi hati, andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

Bila berdekatan kadangnya makin kita leka
Bila bejauhan barulah merindu didada
Selagi berkesempatan ucapkan terima kasih
Andai esok takkan hadir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Bilakah kali yang terakhir kau kucupi pipi
Ayah bonda yang tak mungkin kau terbalas budi
Tunjukkanlah syukurmu bertuahnya kau dilahir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Lihatlah saja isterimu berkorban separuh nyawa
Demi menjamin kebahagian anak dan suami tercinta
Buktikan padanya pilihan jodohmu tepat
Sebelum semua terlewat

Lafazkan rasa cinta...
andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

By: Rabbani-Subuh yang Terakhir

***********

lately, saya kerap ulang dengar lagu nasyid ni. rentak dia macam rancak, tp bila hayati lirik dia, rase mendalam sangat. zaman sekarang orang dah mula berfikiran terbuka, tak macam zaman tok-nenek kita mendidik anak mereka. dalam hati sayang, sebab sayang anak, di'tangan-tangan'kan, dirotan anak tu demi nak mendidik. jarang untuk tengok sayang / terima kasih tu diekspresikan trang tang-tang keluar dari mulut. tapi tuzaman dulu. at least, 'jadik orang' jugak kan anak tu. sekarang rotan bagai tak bleh gi dah. especially cikgu2 la. silap hari bulan , "i see u in court!" er.. itu la, zaman berubah.

pendapat saya, dengan mengungkap kata2 sayang dan terima kasih kepada insan yang kita sayang tu, dia akan terasa dihargai dan lagi bermotivasi dalam hidup dia. macam budak2 umor 5 6 taun, saya rase, dengan puji apa yang dia buat, lagi dia bersemangat nak buat benda tu,bukan dengan cara marah2 or kasar2, tengking2. cakap lembut2 je la.

kesimpulannya, ucapkan apa yang kita nak ucap sebelum terlambat.
wassalam.

p/s: teringat dengar orang cakap, "takkan nak tunggu mak/ayah kamu dikapankan baru kamu nak kucup dahinya?" (as well as baru nak cakap i love u bila dah takde?)

No comments: