2012 datang dan 2011 bakal pergi…Signifikan betul tahun Masihi ni. Sebab rata2 orang akan rujuk tarikh tu dulu sebelum tengok tarikh calendar lain. Biasa orang tengok calendar Islam bila puasa, raya, dll. Saya pun sama =( tak men’signifikan’kan calendar hijrah tu. All in all, hari ni last lah tahun 2011. Cuti pun banyak sebab semua public holiday jatuh pada hari ahad. Maka berbondong-bondong lah orang balik rumah, gi kenduri kawin dan sebagainya.
Yang pasti, tahun 2011 banyak benda yang berlaku sekeliling.ye, masa tu berjalan, dan akan terus berjalan. Dan sebenarnya modal umur kita kat dunia makin berkurang. Apakah sudah penuh bekalan kita untuk menuju destinasi yang pasti itu? Muhasabah amalan masing2.
2011,seperti orang lain,saya ada kenangan tersendiri. Banyak itu sudah pasti. Yang penting sejauh mana kita ambil ibrah daripada peristiwa yang kita lalui. Tapi siapa yang sangka saya akan kehilangan seseorang dan juga menambah seorang lagi dalam ahli keluarga. Series tak sangka. Tapi tu la hidup. Sentiasa berubah, manusia berubah lantaran masa yang berjalan.
Awal tahun 2011, saya balik ke kampong.memandangkan belajar di Pahang, agak susah nak balik ke kampong menjenguk atuk & opah. Dulu di matrik cuti selalu tak sama dgn cuti sekolah. Jadi every end of the sem, saya balik kg duduk dgn atuk. Da masuk u ni susah,sebab dah jauh.cuti pun tak bnyk. Habis je 1st year kat U, baru la balik. Itu pun lepas 2 minggu duk rumah, baru berpeluang balik kampong. Balik2 je, atuk tak sihat,tak sangka pulak sakit nye waktu tu tanda ‘sakit nak pergi’ =( atuk demam 4 hari, langsung tak keluar bilik, lepas tu mintak buatkan bubur je. Hari atuk pergi tu, Nampak sihat je, siap makan sarapan kat meja lagi, dan cakap ngan saya suruh beli susu hi-goat. Itu lah ayat2 terakhir dia. Lepas tu....the rest is history. Bak kata dalam sekelip mata. Allah,Allah…dan pagi tu, bukan lah saya orang yang menghadap pemergian atuk. Terkilan. Semoga roh atuk dicucuri rahmat. Malam lepas atuk dikebumikan, saya still dapat rasa dia ada duduk dalam bilik dia. Atuk antara insan2 yang kuat pengaruhnya dalam diri saya, masakan tidak, sejak kecil saya duduk bersamanya. Banyak cerita yang dikongsi, saya la yang menjadi pendengarnya walaupun dah diulang dua tiga kali. kalau ada umur yang panjang dan ada pengajarannya, (dan kalau rajin menaip) saya tulis kat sini, insyaallah. Tahun ini juga ramai juga ahli keluarga belah mak sudah mendahului meninggalkan dunia ini. Siapa tahu giliran kita mungkin tak lama lagi. Dah siap ke bekalan nak ke sana?
Bertambah. Ye, keluarga saya dah melangkah ke fasa menerima ahli baru. Menerima menantu dan abang ipar. Heh.sapa sangka kan. Kan.Takpe la..dah tiba jodoh kakak saya, buat apa dilambat2kan. Orang baik2 pulak tu. Even saya sendiri pun ada instinct waktu kakak saya tunjuk gambar orang nye. Yang pasti nya saya la ‘mangsa’! menghadapi saat yang maha busy, hanya Allah yang tau (cari pengalaman jugak! )Dan lagi satu mangsa pertanyaan , “Ko bila lagi??” *_* ok bai. Kalo umo camni memang tak boleh lari dari soalan2 camtu. He. Ok la, biar saya jawab. Em…er…aaaaa……ntah! Kalo dah tiba jodoh dan KALU ada jodoh kat dunia ni, ada lah..Aci ke jawab camtu? Sebab penat la jawab soalan ni..;p
Dalam tahun ni ramai la jugak kengkawan yang kawin dan bertunang. Suka tengok, sebab separuh agama dah lengkap. Masing2 dah mula melangkah ke fasa baru. Masing2 bagi kezutan yang tak disangka2. Em, yang pasti itu la jodoh, kan. Semoga semuanya bahagia belaka. Tak kurang juga ada antara org2 sekeliling saya yang melakukan perubahan ke ar ah kebaikan, berhijrah untuk menjadi lebih baik. Saya? ___________________________ Biarlah saya sendiri yang isi tempat kosong tu..
Semoga saya dan awak semua dapat menjadi lebih baik dari ke hari . jangan takut dengan kisah silam kita dan jangan takut nak menghadapi masa depan. Hari2 jadi lah orang yang baru. Tak guna pun kalo nak pikir benda2 dah jadi, dan berusaha untuk berubah sikit demi sedikit. Selamat menempuh hari-hari! wassalam
No comments:
Post a Comment