Tuesday, June 5, 2012

jangan terbabas sudah..


Assalamualaikum wbt

kali ni mata sedap pulak tengok kaler gelap ni.
takpe biar la wat mase ni mood minat kaler gelap.

hari tu saya naik kereta dengan kawan, dia yang bawak kete tu.
tetibe je, dia macam bawak laju sangat ke macamane ntah, so, kete tu masa kat selekoh tu aku rase cam nak terlanggar tebing plak.

haish! dia ni, sentap kot..
"eh,slow2 le sikit..terbabas pulak nnt"
takpe la boleh le maapkan dia, baru lesen P.
"er..sori..T_T"
saya ok je cume kecut perut sikit bila org duk bawak laju2. kalu orang tu expert caye sikit

lepas tu masing2 diam
.........

saya pun terpikir, in other case yang orang duk bawak laju2 , especially yang tak naik sorang, at least kena ada co-pilot sebelah dia nak ingatkan bila driver tu tak sedar yang dia dah terbawak laju or drive recklessly.
tak pun tolong picit2kan time ngantuk, hulur2 air ke, kunyah2 kerepek ke..sembang2, saling mengingatkan.

ye , saling mengingatkan in order untuk dia AWARE!
aware sebagai seorang pemandu yang membawa penumpang dia yang tak kahwin lagi ni.eh?
cuba kalau dia tak ingatkan ataupun co-pilot tu sendiri tetido, tak de sape nak kesah dgn driver tu, ditakdirkan ada kemalangan, sapo yang susah? mereka dan keluarga mereka juga yang susah. (tapi kalo dah ngantuk ,gi la singgah RnR atau take over je la kan). ni cakap tang kalo orang tu tak diingatkan bila dia bawak laju tak hengat sampai membahayakan diri kita sebagai penumpang.

tak ke naya bila dah kemalangan? dibuatnya tak sempat menatap hari esok macamane?
>>>>>><<<<<<
macam tu jugak kalo kita yang TAHU tapi DIAAAAM je bile nampak sesuatu kemungkaran/kejahilan/jahiliyyah tu berlaku depan mata. takde rase nak pi betulkan/ajarkan seseorang tu bila buat salah. takde rase nak ajak orang tu buat benda yang boleh tambahkan saham akhirat nnt. same tak keadaan dengan orang yang tak tegur driver sebelah dia bawak laju tu? apa yang sama?

bila dah bawak laju, silap haribulan boleh terbabas, kan? dan alamatnya kita juga 100% terlibat dalam ke'terbabasan' tersebut.

bila nampak orang buat salah depan mata kita tak tegur, contohla kan, dengar azan, kita terus solat, tapi orang sebelah bilik kita ralit duk tengok korea, etc...takde rase nak ajak solat berjemaah...

kita tau ada orang keliling kita yang tak tau camane nak ngaji Quran dengan betul,tapi kita tak pernah nak ajarkan dia baca Quran dengan betul apatah lagi nak menceritakan isi al-Quran yang best itu

kita tau kita ada junior yang masih hanyut dalam dunia dia sendiri, akibat pengaruh hedonisme, kita tak pernah nak ajak dia , tanya or sembang dengan dia untuk kenal dia dengan lebih dekat.

kita nampak je kawan kita pegang plastik McD yang berisi burger prosperity beserta french fries juga air *coca-cola bila kita hang out dengan dia, padahal kita tau je benda tu kite kene boikot sebab McD antara company yg menyalurkan sejumlah besar dana mereka kepada zionis yahudi keparat tu.

T_T

bahkan kita biarkan sahaja orang sekeliling kita hanyut dengan kita juga hanyut dengan 'perasaan bajet bagus' kita tu. 

"Katakanlah, "apakah perlu Kami beritahukan kepadamu tentang orang yang paling rugi perbuatannya? (iaitu orang yang sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia,sedangkan mereka mengira telah berbuat sebaik2nya" (al-Kahfi,103-104)

takut kelak di akhirat nanti Allah tanya orang yang kita tak nasihat tu,.'kenapa kamu tak ikut jalan yang betul?' maka kita yang akan ditudingnya, sebab kita tau, tapi tak nasihat orang lain. T_T

kan terbabas namenye tu? terbabas ke mane? masing2 boley tau jawapan sendiri. dah elok2 dah kaki kite nak melangkah ke syurga, tibe2 ade orang claim kite tak tegur /nasihat/seru dia masa kat dunia dulu. Nau'zubillah....

ironinya, once nak menegur, bila orang tu tarik muka, or tak ikut cakap kite, cepat beno rase putus asa. just bear in mind, kite ni orang yang menyampaikan, yang memberi hidayah dan gerak hati untuk berubah tu Allah. juga, kena ade teknik yang berkesan dlm menasihati orang ni, semuanya Rasulullah dah tunjukkan.

Semoga Allah memberi saya dan kamu semua kekuatan untuk kita melakukan amar ma'ruf nahi mungkar.
kene banyak koreksi diri supaya kita tak cakap serupa bikin. 

sekarang dah tau kan apa yang antara kita kena buat? jadi ape tunggu lagi? kalo nampak saya salah, tegur aje ^_^(n lagi bagus kalo nampak saya ni tak buat ape yang saya cakap, nasihat la balik,kita kan manusia, kena sentiasa diingatkan..) peace!

Wassalam
















2 comments:

Mohd Herie Dahlan said...

Salam...

basically, if we want to do good deeds, it is more easier if we have friend to do it together... it is possible for us to do it alone, but with friend (jamaah) it is not difficult...

maksudnye, boleh je sorang2, tapi susahlah kite sorang2 nak hadapi dengan arus bertentangan yang besar tu...

at least kalau ada kawan yang sealiran, sefahaman, sehati, waktu kite down, kite tak down sorang2, ada orang ingatkan...

ni ape yang saye raselah... saye dah rase kedua-duanya...

and trust me, tak perlu ramai pun, sorang peneman pun dah cukup... =)


kadang2 mende2 simple berlaku keliling kite, tapi kite takde kekuatan nak tegur, TT_TT

cam ape yang akak tulis...

and my friend said: make du'a...
InsyaAllah...

p/s: haha, teremo sikit, pasal sedang melalui mende sama

QN said...

oh, sejak bile tuka name ni? power betul name.. thanks for sharing.