Assalamualaikum wbt.
Sebuah penjelasan ingin aku nukilkan. Kerana nyamuk seekor, terbakar satu kelambu. Hiperbola sangat tak perumpamaan ni? Lebih kurang la. Entri yg terakhir adalah tentang lawatan ke klinik gigi dan sehingga sekarang masih ada rasa sakit pada gigi tersebut di samping rasa susah hati apabila diberitakan oleh doktor gigi tersebut tentang operation yg perlu dijalani tak lama lagi. Di samping rasa susah hati tersebut, rasa marah yang meluap-luap pada encik doktor pun ada di dalam hatiku ini. Ternyata , setelah saya menyedari dan koreksi diri, buang tenaga je aku nak marah2 si doktor tersebut. Agaknya masa tu tak pikir panjang, sebab terlalu terkejut waktu doktor tu tunjuk filem xray dan cakap, “awak kene operate nak buang gigi tu..yada…yada…” ditambah dengan cara dia panggil saya(hamboi, marah beno ye kamu, cik Nab..relaks aaaa…buat do no sudey..)
Ye2…saya rasa menyesal pulak…sebab bila saya teringat saya pernah blog walking ke blog doktor2 gigi yang rajin memblog, mendidik manusia sekeliling supaya meningkatkan tahap penjagaan gigi mereka. jadi saya terjumpe la satu blog ni, lefthandeddentist.blogspot.com.
Rupe2 nye sakit gigi macam tu very common among people la. Dan ternyata, apabila tiada sebarang gigi yg berlubang pada mana2 gigi geraham, maka puncanya adalah daripada gigi geraham bongsu yang paling lambat tumbuh (antara umur 17-21tahun,baru gigi ni nak tumbuh). Memang sebelum ni saya pernah dengar, bila gigi bongsu tumbuh sangat sakit rasenye. Tapi itu bukan masalah nye.
Masalah timbul apabila gigi bongsu@ wisdom tooth tumbuh sedikit demi sedikit, dan cara ia tumbuh tak sama dengan gigi2 kekal yg lain iaitu ia tumbuh melintang daripada tumbuh menegak macam gigi lain. Perihal ini lah yg menyebabkan sisa2 makanan mudah untuk terselit di celah2 gigi yg baru nak tumbuh ni. Apabila makanan dah tersekat, sukar sekali berus gigi nak mencapai kawasan tersebut, maka mudah lah berlaku ‘pertumbuhan bakteria’ sekaligus menyebabkan ‘infection’ pada kawasan tersebut. Oleh itu, bermula lah episod serangan sakit yang bertubi2. Dan akhir sekali, ‘doktor tangan kiri’ ni cakap, ‘there's no other way, except for removing it surgically’

Jadi, baru saya paham, kenapa encik dentist tempoh hari dengan confident nya suruh saya operate. Tapi dalam pada itu, saya masih lagi memerlukan beberapa penjelasan. Oleh sebab itu, saya pun dengan rajinnya meng’e-mel’ sorg dr gigi yg saya jumpe kat blog beliau. Ikuti kisahnya:
It does make sense with dr tangan kiri tadi.Setelah dapat reply drpd dr. ni, hati jadi lega dan lapang. Maka tidak ada kaviti yang tersembunyi! Eh? So, boleh la buang gigi tu kalo lepas ni sakit lagi ye dak?
p/s: jom rajinkan diri gosok gigi sebelum tido. tiada lagi kerosakan gigi! Wassalam
2 comments:
salam imah.
last year, i had the same problem, and was given same advise. to remove it surgically.
the thing is my mom was unhappy (worried and not convinced) that i'll have to bear the post-op stuff alone. one of my friend got her wisdom removed, and the bengkak was memang mcm chipmunks, she had to tutup her face pegi kelas.
so my mom was like "just eat those antibiotics the docs prescribed, keep ur mouth clean, hopefully u can at least wait until balik malaysia to remove it. and, sakit2 pun Allah juga yang bagi, kita doa sama2 tak perlu operate".
i took it. and skrg tak sakit lagi, walaupun tak operate. and, bila infection tu dah subside, taking good care of oral hygiene really does miracle!
all the best
salam one. em, betul2, oral hygiene memg sgt membantu n my dad ckp pun, nanti2 la wat minor operation tu...skrg ni pun kdg2 je rase sakit tu dtg , dlm seminggu sekali.
Post a Comment