Thursday, March 4, 2010

A Visit to Dental Clinic

Assalamualaikum wbt

About 12 years ago…Kelihatan seorang budak perempuan dah tertidur dengan x sengaja di depan tv.Lalu dikejutkan oleh ibunya, “ bangkit, pi gosok gigi dulu, masuk tidur dalam bilik” si budak itu menurut walaupun matanya separuh terbuka.

12 years has passed…Budak tu dah besar dah pun, heh, dah besau dah ha, pandai2 la jaga diri kan. Gosok gigi sebelum tidur…dia gosok gigi ikut ‘dan’ dia je, kalau rajin, tergosok lah gigi nya, kalau udah malas nak angkat berus gigi, takkan tergosok la gigi tersebut smpi ke pagi esok.

Sape yang ada situasi macam ni? Kalau ada diam2 sudah. Oh,nampaknye saya sudah rindu dengan leteran mak suruh gosok gigi sebelum tidur, mesti beliau akan berkata, “nak berkarat ke gigi tu bila besor nanti?” , bile dah ‘berkarat tu bukan senang nak cuci kan. Tapi sekarang dah takde dah dengar mak cakap macam tu. sendiri mau ingat la kan.

Pernah pada usia 6 tahun,(sampai sekarang pun ayah suke ngajuk bende nih, adui), di kampung, one of my aunts noticed there was a tooth at the back of my upper front teeth,ntah camane ley terlunjur ke blkg gigi tu. bile check, rupe2 nye kene buang. Before kne buang, kene makan satu obat ni nak bagi mabuk supaya sy x sedar time ‘gigi’ tu dicabut. Tengahari tu, ayah amik n bwk fawwaz skali g opistal (hospital) for the appointment. So, he gave me that ‘obat’, after few minutes later, I talked to ayah with a weird voice(bayangkan org mabuk tgh ckp macamane, mcm tu la time tu..) “ayah…ayah…kenapa adik ade ‘dua’?” seriously, time ni memg saya tak hengat satu apah pun. Saya dah nampak adik tu ada dua, ala, macam org yg kne ketuk ngn periuk besi, pastu berpinar2... at that moment, memg susah sgt ayah nk pimpin, jalan terhoyong hayang sah-sah macam org mabuk! Jalan sikit, terjatuh longkang kat tepi, last2 ayah kene bawak pakai wheel chair org sakit tu smpi ke dental clinic! Finally, process mencabut ‘gigi ganjil’ dengan jayanya…tanpa menyedari pe2 pun, clap3x!

Tu citer lame….dan memg dah lame tak wat dental check-up lepas habis skola,last skali wat time med check up time matrix. Finally, about months ago, I always feel painful at my lower part of my teeth and it become more painful once I chew foods at those side(left side). Suddenly I thought, could it be tooth cavity or tooth decay? Many of my times are spent far away from home , so I don’t have time also to do my dental check up. To do it myself in PJ, I don’t know any dental clinics there, even UM Hospital is the nearer, I didn’t know what time was suitable for me to go there.

So today, I’ve made myself to the dental clinic in Ipoh GH. For the first time after a long time haven’t been there, I met a dentist to detect what kind of pain I’ve been bearing for months. The physical structures of that place was absolutely different than my childhood when visiting the same clinic where I used to pull out my gigi susu, the automatic front doors, as well as the dental chairs, wa, sudah maju ke depan betul. (even kerusi patient nak tengok huruf2 kat eye clinic pun tak berubah2 sejak aku kecik lagi..) actually, I even didn’t notice that clinic until ayah told me I used to go to that clinic (sampai boley cakap, “oh, kite pnah pergi sini eh?”)

After being an hour waiting, my no. is called. So many people waiting outside, eventhough somebody had taken the no for me, it still late. (ye2, sy paham, hosp gomen memg ramai org).

Dr., gigi saya sakit kat sini..! (seriously, gambar ni same ngn tempat yg sakit tu)

As I went through the automatic door into the cubicle, there were a young man with white coat masking his nose n mouth and his two assistants near him.

That man addresses me, “Ye,Puan nak buat pemeriksaan ape?”

Me (dalam hati): PUAN????

And the rest is history. Hilang mood woo nak citer. Takpe la, tak payah eh citer apa jadi pastu. eh, tapi takde la sampai I jadi Hulk kat situ wat smack down ke hape,ape kes.. Jadi kepada bakal2 doktot, eh , DOKTOR @ DOKTOR GIGI atau sape2 je la yg kejenye akan deal dengan ramai org pelbagai lapisan masyarakat, sila la address patients anda dgn sewajarnya. Aci, amoi, adik ,aya, apek, encik, datuk, tuan, puan, cik,lebai, imam, etc...Even anda nak cepat mane pun, tolong la tengok dulu kad patient tu, mesti ade IC no dia, tgk kat pangkal tu, kan ada tahun. Pastu congak cepat2, eh berape umo dia ni. Then, SMILE to them with a correct panggilan.(even aku tak nmpk pun dia senyum kat aku sbb dia tutup muka dia).eh, tak semua org suke bley terima la kalau kite salah greet org.

Zzztttzzztt…eh cik Nab! Apsal ko ngumpat org nih? Patutnye hikmah peristiwa ini ialah:
Anggaplah dia address ko dengan panggilan sebegitu sebagai cara dia menghormati patient dia. Mane tau, 1st impression dia pada physical appearance anda ada gaya cikgu ‘besau’ ka…mungkin tak terniat pun di hati dia, sebab dah petang2 gitu, menghadap pelbagai fe’el patients yg 1001 macam sejak pagi…penat tau…jangan tengok pada kesalahan org yg kecil2, yg besar pun jangan, jadi, BERLAPANG DADA lah…tak salah kan kalau nak berlapang dada, hati pun tak sakit, jiwa pun lapang..sepatutnya ko bangga, dia panggil ko puan, sebab ko akn selamat x kene ngorat! Opps…ke situ pulak...

p/s: Astaghfirullah3x! so, berlapang dada=positif, let’s make a move! Jangan tau nak salahkan org je, especially doc gomen. Everyone makes mistakes,man! Kalau dah tersilap, benda yg terjadi tu atas kehendak Nya jugak… wassalam

No comments: