Sekuntum mawar merah,
Sebuah puisi…na…na…na..
DI BULAN FEBRUARI….
Heh, lirik lagu mane la yang aku ambik ni, tp yg pasti lagu ni wktu sekolah rendah lagi. Sebenarnya nak highlight bulan februari je pun. Setelah menyepi untuk beberapa waktu, yg empunya blog ni dah ala2 biskut(skjp ad skjp x ada). Well, bnyk benda perlu diuruskan,jadi untuk itu, saya @aku nak buat ringkasan aktiviti sempena bulan februari ni. Hah, elok benor la tu, dah hujung bulan dah pun, ooo nmpk nye tahun ni tahun tak lompat sebab ad 28 hari je bulan ni.
1-5 Feb: Final week for this semester. Maka segala bentuk tutorial, assignment, quizzes yg belum buat kena siapkan dalam minggu ni jugak. Agak ‘cramped’ la jugak. Nasib baik semua chapter dah habis cover. Ni bermakna, minggu last belajar kat CFS. Sesi bermaaf-maafan dengan lecturers juga ada dilakukan secara tak rasmi, gi jumpe sendiri sambil g tengok2 boards dpn bilik lecturers tgk CAM (couse assessment marks). Hmm tahniah la kpd mereka yg dpt high CAM, dan lg best kan kalau dpt tau no matrix kwn2 sbb ley tgk CAM diorg skali, malangnya, sy tak brapa nk tau la no matrix org ni…2-3 kerat tu tau la kot..
6-21 Feb: study n exam week.dah takde kelas.mula hibernate dlm bilik @surau@ study room. 1st subject: EAP. Tak tau nk study pe tuk subjek bahasa ni. Tgk2 past years Qs. Ouh, nmpknye jadual xm kali ni agak menarik. Yg core course subject ltak kat ujung2. Last skali bio 3(bnd yg sgt bnyk untuk dibaca). Yg amat pelik nye, this exam week tengah2 nya ada Cuti Raya Cina! Memang seriously this year tak berapa nak makan limau sangat la, ate nye dah tak keluar, asyik duk buat revision je..ish3 sadis2.Untuk mgu pertama xm; EAP n Computer.alhamdulillah, all just fine. Gap agak jauh 5 hari before paper core subjects. Masing2 muka dah ‘ketat’ +serius+ no comment. Biasa la musim2 exam kan..since this sem was my final days at matrix ni, mcm2 benda yg sweet n sour jadik. Kadang2 seronok (dlm hati tu asyik ckp, “cpt la habis, tak sabar nk blik! ”) n kadang2 sedih sebab pasni dah x serumet ngan rumet2 yg best tu, and also, nnt dah berpisah ikut course masing2.
so, before exam starts, kite saling meminta mahap n halal segala benda before separate lepas ni. What I got was really amazing. Bile kite belajar utk berterus terang dgn org ni , (ye, bukan keje senang ye belajar utk melepaskan apa yg terbuku di hati…) hati tu rasa lapang je, nak buat revision pun mudah. Bila dah lepaskan, rase macam banyak je salah dengan org2 tertentu tu sebab dulu macam bnyk fikir yg buruk@tak patut ttg dia. Jadi di sini, saya dah belajar 1 benda; jangan berprasangka dengan orang. Ouch! Lagi teruk rasenye diriku ini, dalam surah al-Hujurat awal2 lagi dah bilang jangan suuzzon dgn org! Ish3, baru skrg nk sedar? Alhamdulillah, masih blum terlambat. Kak yong pernah pesan, “ kalau dah start fikir something bad about someone, cube cari 40 perkara yg baik ttg orang tu” (something like that la, x ingat sangat) .
Dan kat matrix ni baru sedar erti ke’bersama’an dalam buat apa sekalipun. Apa kata org dulu2, ‘bersatu teguh, bercerai roboh’. Yg saya perasan la kan, mungkin saya sndri pn macam tu, org pompuan ni, dia nafsi-nafsi sikit. Tapi dalam nk exam ni, mane boley nafsi2 kan, jangan bodoh sombong! Dah tak tau cepat2 tanya org yg tau. Kat sini lah dapat rasa seronok nye ade ramai kawan. Bak kata “berkawan biar seribu, bercinta biar satu” (ewah2, pandai main ngan bahasa la pulak..). sebab saya rase saya ni bukan jenis yang friendly sangat. Tapi bila dah kat matrix ni, baru la ada kesedaran nak improvekan P.R skill. Hey, come on! Make friends with anyone la cik Nab! Ok2 tengah dan akan buat ok! Nampaknye paper math agak menghampakan sikit, but I’d done my best as well as Bio. Akhirnya, sume paper dah selesai! Bismillahi tawakkatu 'alaAllah...barang2 telah selamat diangkut ke Ipoh sebab nnt kene balik sendiri , ayah tak boley nak amik, takdak cuti. Malam ayah datang ambik barang tu, baru la ada can makan limau sikit n ‘the brain’ (otak-otak kempas). Alhamdulillah.
22-23 Feb: still di Cfs, menghabiskan sisa2 hidup bersama my roommates. Both of them were planning to go for jalan2 at One Utama. Since, this was my final week with them, I joined them to that place. Sebelum2 ni, ajak la macam mane pun, saya selalu je menolak pelawaan mereka bila mana mau outing ke mana2, tapi kali ni tidak. Malah lebih bersemangat, mereka pun naik pelik. Ok2 saya nk spend mase2 yg masih ada untuk anda berdua ok! Tibe2 teringat sesi perbualan 2 bulan lepas, cakap pasal nak tukar2 hadiah before balik bercuti. Ijat pun terpikir benda yg same. Jadi di OU, kami set time, in about 45 min, we separated to find something to exchange hadiah la. rase lawak plak buat benda ni,dah la baru 1st time pergi situ, nasib baik bukan weekend, org x ramai sgt. OU tu punye la sebesar2 tempat, lastly l entered Jaya Jusco, thinking what to give to that two girls. In my mind, I just want to give something yg practical,boleh pakai hari2. Last2 belikan diorang non woven fordable drawer, comey2 , ada gmbr katak. Ha, elok sangat la tu, si Hannah tu nnt sng nk bwk blik naik bas, sebab benda tu ringan, flat dan tak berkotak.
Syukur, both of them suke sangat dengan benda alah tu…hehe, maka hati saya turut berbunga melihat mereka sangat terharu mendapat hadiah daripada the so-called ‘mum’ ni.(ade ke patut depa panggil kite mak? ‘mak’ tang mulut kut, suke pot-pet, pot pet). Tak rugi sebenarnye kite bagi hadiah kat orang ni, teringat pulak dekat rumet kat DQ, dulu dia penah cakap tentang hadis pasal bagi hadiah, “Tahaadu wa tahaabu wa tazhabus sya’na” (er, tak tau nak translate ler..). oh ye, si Hannah bagi mug comey kat saye, comey tang bunga, bukan size nye. The reason she gave me that mug is: sebab cik Nab suke bancuh kopi Radix malam2. Hehe. And ijat pulak cakap, dia nak pos hadiah ke rumah sebab dia tak jumpa hadiah yg best utk kitorang( ijat, kte tunggu tau…) The next day, petang tu saya pun mau pulang, tinggal cik ijat sorang2 sebab dia nak pegi ganu hari jumaat. Wa, touching la plak,she hugged me tightly,ye la nak berpisah dgn so-called mum ni... I took a night shuttle train to Ipoh on 9.45pm. Luckily, I met Angah Akmal n Adik Nisah there, at least I had companies in the train. Wa, lame nye tak balik Ipoh..
No comments:
Post a Comment