Assalamualaikum wbt.
Hari Sabtu tiba lagi. Apesal eh, asal Sabtu je bad day, asal bad day je, hari Sabtu. I mean bad day tu ialah bila rase hampeh je dalam satu hari tu. Tapi bile dah ‘godek-godek’ balik camera tadi, boleh senyum bahagia-hati-berbunga-riang-gembira bile tengok gambar adik manis ni….
Ha, inilah Mai Alisya Balqis. Tomei kan, tomei kan. Dia baru 40 hari+ menjengah dunia. Baby ni takde kena mengena pun dengan I, tapi dengan opah dia, jiran I. Kan hari tu ‘Tah’(panggilan opah ) dia ajak I pergi rumah dia , tengok kat sini. kalau nak tau, dia ni sepupu kepada my school mates kat Taayah dulu, Mai Munirah. Hari ni pegi lagi rumah dia sebab mak ayah Alisya buat kenduri aqiqah pulak.
Besar jugak lah majlis nye, al-maklumla, kehadiran anak perempuan yang sangat dinanti-nanti sejak sekian lame. Subhanallah, rahmat Allah itu sungguh luas. Kalau zaman Jahiliyah dulu, orang sungguh2 takmau anak perempuan, sampai sanggup tanam anak hidup2, merah padam muke bile dapat tau dia dapat anak perempuan. Namun, kedatangan Junjungan Besar SAW telah mengangkat martabat orang perempuan. Orang yang menggembirakan anak perempuan pun ada pahalanye di sisi Allah SWT. Subhanallah.
Putih melepak betul anak2 makcik ni, si Alisya ni pun jugak la. I rase 1st time I jumpe baby putih melepak macam ni. Rase macam nak gigit-gigit je pipi dia. Then, I baru tau, sume anak2 perempuan ada pangkal name ‘MAI’, sebab keturunan Meor dengan Mai. Kalau ‘Megat’ dengan ‘Puteri’, ‘Syed’ ngan ‘Syarifah’, gitulah lebih kurang. Tapi hanya akan dapat pangkal name keturunan tu biasanya apabila bapak dia keturunan yang sekian2, kalo Putri kahwin dgn org yg bukan name ‘Megat’ , so anak2 nye takdela name Putri ataupun Megat.
Haish, geramnye la tengok baby comei2 ni. Ada sorang makcik ni, pangku Alisya, cucu dia tengok kat sebelah, “comey la baby ni…” then mak cik tu cakap, “ memang comey, tapi kite kene la cakap, MasyaAllah, Subhanallah”. I yang kat sebelah makcik tu pun rase terkene batang hidung pulak, aisey, malu nye….sebab I kalau jumpe baby pun, first thing yang I cakap alalala, comey nya!! *insaf sekejap…* baguih la makcik Jama ni didik cucu dia….
Itu la dia anak ni, ni baru anak orang, belum anak sendiri. Rase macam nak buat anak angkat je pulak kan…kikikih.. Alisya, semoga kamu menjadi anak yang solehah seperti mana yang didambakan oleh mak & ayah kamu ye. Insyaallah.
So, layan la gambar2 ni….