Sunday, May 23, 2010

Aduhai puteriku sayang..


Assalamualaikum wbt.

Hari ini hari Sabtu. Hari yang kite rase sangat tak best. Komplikasi seperti mana yang dikatakan oleh Enchek Doctor jelas terasa dan telah ‘menunjukkan taringnya’ pada hari ini. Akibatnya , most of my day today is on the bed only. Haish, macam la teruk benor pun. Kite pun tak tau la teruk ke tak ape yang kite alami ni…ke cik Nab ni je yang ‘auta’ lebih macam Pak Belalang dan anaknya si Belalang itu?

Ingatkan dah 2-3 hari ni mau le elok, tapi entah kenapa it becomes worse, terlanggar pantang kah? Preskripsi ubat yg diambil rase sudah cukup betul…tapi kali ni betul2 menduga kesabaran, agak sedikit pelik bile rase nak makan tu tak hadir seperti selalu. Makan pun macam org tak de gigi. Takpe la, ade la hikmahnye tu. Tapi malas la pulak nak citer benda2 tak best kat sini, but still, it’s a new experience for me. Orang jarang diduga dengan sakit, bila sekali dah kena sakit tu, macam2 la lorat nye..mengade-ngade je lebih cik Nab ni. Lain kali la citer pasal benda ni.

Ok, sekarang kite nak cakap pasal hari Khamis baru ni, ada sorang mak cik ni (pangkat opah, to be exact) ajak kite pegi tengok cucu dia, baru lahir kat rumah anak dia. Jadi, around 11am dia amik kite kat rumah. Sampai je kat rumah tu, tengok baby tu sedang dibuai oleh neneknye lagi satu. Oh, cik Nab sudah lame tak tengok baby. Pengalaman jaga adik yg masih baby pun sudah 12 tahun berlalu. Selalu tengok , dengar dan perhati je orang lain dapat anak.

Tapi malangnya, cik Nab tersipu-sipu dan malu untuk buat macam rumah sendiri, so, tak dapat la capture gambar baby ni. Baby ni anak yg ke-5. Khabarnya, anak pmpn pertama selepas 4 hero di atasnya.Aduhai, mesti suatu penantian yg sgt lame oleh mak n ayah baby ni. Maka, selayaknya lah, mak n ayahnya berasa cukup,sangat,amat gembira. Kite pun gembira untuk mereka..ngee..

Cik Nab suke la tengok baby , tapi nak melayan n menjaga tu tak de la reti mane. Baby ni namenye MAI ALISYA BALQIS…wah3, sedap n molek gitu.. putih melepak lak tu. Balqis dibacakan dengan surah Luqman dan surah Maryam dengan harapan dia dapat menjadi anak yang solehah. Sejurus selesai membaca ayat2 drpd surah tersebut, lidahnya di’rasa’kan dengan kurma. Ha, tomei2 lidah dia duk hisap2 manisan kurma tu. Ziarah org dapat baby baru ni eloklah didoakan dengan ayat dari al-Quran, surah Ali Imran , ayat 36.

Kite rase terharu tengok besarnya harapan mak & ayah terhadap anak mereka. Sejak lahir lagi, banyak benda yang mereka doa untuk kebaikan anak2 ni. Tambah2 dalam kehidupan yang begitu mencabar, terdedah dengan pelbagai anasir negative. Macam2 buley jadik wei, kalau salah didikan, ape nak jawab. Anak2 mungkin tak sedar yang mak ayah begitu sayang akan mereka, meletakkan pengharapan yang tinggi, memberikan yang terbaik. Tapi sejauh mane mereka dapat membalas jasa ibu dan ayah ni. Ada anak yang blame mak ayah nye begitu & begini, well, no one is perfect k. tapi ketahuilah, mak ayah lah penyebab anak itu ada kat dunia ini dengan segala bentuk kepayahan & pengorbanan. Maka tak keterlaluan kalau kite katekan itu sudah cukup untuk cover segala bentuk keburukan yang anak itu nampak dengan matanye.



Dewan Hajjah Halimah

Tamat citer baby. Petang hari yang same, mak mintak kite hantarkan folio awa kat Taayah . Wah, sekolah tu sekarang dah cantik oke. Very nice, kale hijau, sedap mata memandang. Bangunan admin sejak tahun 1960 sudah ditukar dengan bangunan 3 tingkat( gmbr yg atas sekali) untuk pejabat, bilik guru, surau guru, dan bilik mesyuarat. Tibe2 terserempak dengan ketua warden SERATA, ustazah Fatimah. Nampak beliau duk bersembang dengan adik2 form 1. Sejak dulu, memang adik2 form 1 rapat dengan ustazah.

Rupe2nye, sekolah agama negeri seperti Taayah, Izzuddin Syah dan Kg Gajah(SARJANA) dah ade program tahfiz bermula tahun lepas. Wah, syabas! Satu permulaan yang baik. Based on ape yang diberitahu oleh PK1, cikgu Aini, program ni mule pada adik form 1 tahun lepas. Kire dah ada 2 batch dah la. Name kelas tu kelas Tahfiz, satu kelas je la tapi. Satu tahun cover 6 juzuk. Sampai form 5, insyaallah complete 1 al-Quran. Mudah-mudahan hendaknye. Bile tanya ustazah, adik2 ni tak assobiyah ke ustazah, yela, depa hafal quran, n mostly of their batch tak. Ustazah kate, mungkin suasana la sikit menjadi dugaan kepade mereka. Ape2 pun all da best la adik2! Caya la korang.. berusaha ye.


sepanjang koridor bangunan admin

Em ape lagi yek..ko-op yang kat dewan tu dah bertukar ke bangunan baru kat tepi kawasan perhimpunan pagi, dekat dengan rumah merah tu.Kelas upper form pun dah tak gune dah name Science 1, science 2, R , T. Dah tukar kepada ibn Sina, ibn haitham, khawarizmi (kelas akaun kot ni). Tapi yang kite suke tengok kelas adik2 ni la..kelas upper form. Kreatif n rajin decorate kelas. Memang dari dulu selalu dengar kalo budak Taayah ni tulisan deme se’pesen’ je. Board LPS yang tulis name guru n pengawas bertugas tu pun ade lagi, n tulisan tangannya still lebih kurang same ngan tulisan kakak2 prefect dulu…hai, kenangan lame, kenangan lame…


kawasan depan, dulu2 kawasan komiti kelas 1P...

Itu je la kot sikit pasal sekolah lame kite… ha, mase sembang ngan ustazah hari tu, ustazah tanya2 la gak, kawan2 kite yang lain ape khabar. Mereka yg ditanya itu adalah; One, Sumaiyah, Wani rosni, bahiyah, paah sam, nana & Rahmahtulnisah. Ok, all de best korang!

Wassalam =)


No comments: