Tuesday, June 22, 2010

Anak Cikgu

Assalamualaikum wbt.

Dah lama tak mencoretkan sesuatu. Al-maklumlah…cuti sekolah, cik Nab pun dah mula jadi biskut balik.

Dulu-dulu waktu kecik, I pernah ada satu teori atau orang panggil persepsi; sape2 mak bapak dia cekgu, mesti anak-anak deme terer-terer belaka, dari segi akademik la maksud I. Teori sendiri ini terbina di minda kecil I masa I dekat Taski,ok, ni boley kate based on my observation n experience la kan…. pesaing hebat I, a boy, fuh! Payah nye nak beat budak ni. Susah la I nak dapat no. 1…selalu je dengki dengan dia. Beza markah pun tak banyak…tapi memang dia la selalu lebih sikit dpd I dalam kelas Mawar tu…Bila cek-cek balik, padan la, mak ayah cikgu. And bile masuk sekolah rendah, I dapat tau dia lompat tahun, dulu2 kan ada PTS. So, ni la contoh terdekat yang I boleh amik.

Persepsi ini terus terpahat di jiwa minda dan raga bila dah masuk sekolah rendah. Mane2 anak cikgu yang bersekolah bersama mak atau ayahnye di sekolah I pun , I Nampak yang diorang ni terer2. Lompat PTS gak, UPSR nye result pun cun. Then, masuk sekolah berasrama. Masa tu, I tak ada perasaan pun nak masuk hostel segala bagai. Bau sabun basuh buku pun I tutup hidung..kekeke.

Opsie! Yang selalu I tengok ni, biasanya bila mak dan ayah, kedua2nya cekgu. Yang heran nya, anak doctor ke , lawyer ke, businessman ke, I tak ada la heran sangat, masa tu bila tau depa anak sekian dan sekian, dalam kepala, “uihh, orang kaaayaa! Boley beli game boy, pakai jam tangan digital, ada walkman sendiri, bla, bla, bla, yada, yada, yada…” tahpe hape kan pemikiran masa budak2, pendek akal….dah tu, name pun budak kecik lagi…

The same thing I see in my cousins whose parents are both teachers. Memang ‘menjadi’ la kate orang adik-beradiknya. Ini telah menjadi contoh yang baik buat 38 sedara-maranya yang lain. Benda baik, memang patut dicontohi.

...ini pucuk ubi...

So, ape konklusi nye? Anak sape2 pun, rezeki masing2. Yang pandai, patutnya salurkan ke jalan yang baik, yang kurang sikit, ada perancangan yang lebih baik buat mereka. Masing2 telah ditentukan rezekinya sejak dari dalam rahim mak nye lagi. Anak petani, peneroka pun sekarang ni, Berjaya jugak. Cumanya, anak2 cikgu ni, mungkin kelebihannya, mak ayahnya boleh memantau lebih sikit, al-maklum la, cikgu kan biasanya mengutamakan disiplin, jadi mesti la mereka mendisiplinkan anak2 deme sebelum deme didik anak2 didik mereka. Then, kalau orang dulu2, atok opah kita, koje nye pesawah, petani, hidup susah, membesarkan anak2 dengan pucuk ubi, ubi kayu, anak2 ramai pulak tu, tak kurang dari 8 pulak tu, telah Berjaya membentuk mak2, ayah2 kita sekarang jadi pilot, doctor, engineer, kerani dsb. Jadi, kite ni anak2 zaman sekarang, anak kepada pegawai kerajaan, doctor, lawyer,pe kerja kat pelantar minyak, patutnya boley jadi lagi HEBAT daripada apa yang mak ayah kita dah jadik. Zaman makin moden kan, kemudahan dah banyak. So apa lagi? Aktifkan dirimu…. Tak kira la, kamu tu amik bidang ape, mekanik, posmen, tukang jahit, doctor, setiausaha, semuanya memainkan peranan masing2, semuanya saling bergantung, jadi kenapa perlu mengeluh? Apa yang ada pada diri kita, itu la yang terbaik Allah bagi pada kita.

ok. Macam dah banyak pulak hubung-kait. Sebenarnya nak citer pasal anak cikgu jer. Bukan ape, semalam masa kenduri kawin kat Silveritage, I terjumpa cikgu tusyen I time dajah 4 sampai dajah 6. Disebabkan I malas belajar kat rumah , mak hantar la ke tusyen cikgu megat, buatnya kat dapur rumah cikgu, so, kene masuk ikut pintu dapur kat lorong kecil antara belakang deretan kedai n rumah teres cikgu. Sape2 yang nak poo poo, cikgu suh g kat longkang luar tu aje…heeee…eh , tapi kalo I n girls lain takde la wat camtu. Yang sedeynya, kelas last before UPSR tak pegi, sampai ke sudah tak jumpe. Finally, about after 9 years, jumpe balik…lame u tak jumpa…cikgu n wife Nampak maintain je…cikgu ajar budak tahap 2 kat tusyen tu, bini dia ngajar tahap 1.boleh kate semua my siblings tusyen kat situ, cume time fawwaz nak upsr, cikgu stop buat tusyen…huhu.eh, excited lak bercerita…so,of course la seronok berjumpa beliau besama isteri & anak terunanya. Ok, highlite sikit kan, anak cikgu dah final year medic kat RMCP kat belakang spital ipoh. So, that’s why la wujudnya idea untuk cakap pasal anak cikgu ni. Hm…nampaknya dah ada lagi satu contoh baru ni…p/s: jadi, ape yang pikiran I akan respon kalau terjumpa benda2 mcam ni? "no wonder la...mak ayah cikgu...." er...bermakna, persepsi kanak-kanak I belum berubah....

-cerita.habis-Wassalam.

2 comments:

atiqahdahalan said...

"Bau sabun basuh buku pun I tutup hidung.."

poyo kau imah. nasib baik aku pakai dynamo kuning. :P

QN said...

ooo...itu time sek. ren la...bile dah masuk sek men berasrama lain crita...haha