Selasa, 16 N0v ‘10
Hari ni cuaca sangat baik,tidak mendung seperti hari2 sebelum ni. Menyidai kain dengan hati yang tenang sampai rase nak senyum sampai ke telinga. Kelas hari ni hanya anatomy, di Dissection Room. The last day of block two actually. And this Monday, 1st & 2nd year students are going to have End of Block 2 Exam. Cuaca panas yang baik disulami dengan suasana damai je, sebab semua orang dah balik, kitorang je yg ada kelas. Dalam dissection hall hanya ada jasad2 45 org budak 1st year, hati n minda entah dah ke mane2 agaknye dengan kaki seolah2 dah buat tap dancing sambil mata hampir terjuling sebab duk jeling2 kat jam menanti kul 12pm. Ok, exaggerate. Lepas habis kelas, semua orang dah tak sabar2 nak balik berjumpa dengan org2 terchenta kat rumah masing2 termasuk lah saya. Tapi tapi tapi bas saye kul 6pm. Jadi tidaklah se’excited’ org2 yang drive kete sendiri balik rumah. Sekadar menghantar mereka dengan meninggalkan pesanan seolah2 saye ni mak deme.
*****
Ok! Dah agak dah. Asal nak balik je, mesti rase dugaan tu kuat beno. Bukan sekali I berasa dugaan yg berat camni, takpo lah, nak wat gane dah..bukan selalu dapat balik. Agak nye Allah nak uji saye ni ikhlas ke tak nak balik jumpe family T_T. Bus delay sejam setengah! Kul 7.30pm baru jalan. Tapi senang sikit, sebab dah solat jama', takyah nak penin pikir nak solat pe kemende lagi dah. Cuma 1 benda je main di pikiran, entah sampai pukul berape gamaknye, sebab bas ni rase cam takleh percaya dah. Tambah dengan malam raye, hai entah lah! Tapi dalam pada tu, asik duk pikir, em..”study,study,study..” udah golap dalam bas tu nak baca pekemende. Rase nak tengok jalan pun takda mood walaupun itu memang kebiasaan I kalo jalan jauh. Last2 tido..
*****
“buat ape kamu nak balik? Rugi mase, penat lagi…bukan ade sape kat rumah pun..” terase lemah tangan memegang hp bila mendengar reaksi mak cakap takyah balik cuti raye haji ni, sebab budak yg nak SPM tu pun tak balik..mak pun takde cuti..Lepas explain satu2 , kat ostel takde orang, café tak buke, nak makan ape, cuti agak panjang, tapi nak balik kejap je, tiket dah beli, bla, bla, bla..i bagi hujah2 nak kasi mak boley paham nape nak balik. Ok, itu macam mengada sebenarnye. Tapi, 5 hari kot! Nak duk kat ostel? Memang bukan saye la tu..T_T
*****
“Ayah, kenapa jalan jem ni?” I tanya ayah waktu tyme skolah rendah. Ayah pun jawab…” sebab takde roti...” Ek? Macam tu eh??
*****
Mata tebukak….Genting Sempah sudah…yang ada terowong tu…Nampak kete dah stat banyak. Banyak! Hanya kepala je yang dapat geleng2 sebab tekejut kete ke arah timur sangat banyak! Hala ke KL ok. Kalo tengok kat stesen minyak lak , berderet2. Haih, punya dahsat.dalam hati hanya ley cakap “dahsat,dahsat,dahsat..” ate nye, org baru habih koje petang, mesti pilih nak jalan malam. Memang dahsat! I tak penah tengok seteruk ni! Memang betui la ayah cakap…ni mesti kes roti habeh, tu sebab jem n_n. just kidding je la. Hi-way pantai timur ni kan jalan utama nak gi Kelantan n Terengganu, ditambah dengan raya haji ni, bak kata org, raya haji ni meriah kalo kat belah pantai timur. Memang harus la hiway tu jammed! Benda ni I tengok berterusan sampai ke tol Gombak, MRR2 kat Batu Caves lagi…haih. Lepas daripada tu, trafik ok. Heee, I terpikir gak, hiway PLUS camane la gamaknye.. mintak la dijauhkan..tido lagi
*****
Tersedar dari tdo.Tekaan I tepat, jammed dkt hiway PLUS nak ke utara…Macam dekat hiway pantai timur. Malam makin larut….kul 2 am sumting. Kete memang bergerak 5km/jam. Allah! Ape pulak ni? Tambah dengan hujan sikit2 kat luar, aircond bus yang sejuk ..macam dalam peti es aja! kebetulan I memang tak bwak baju or kain telekung yang boleh buat kelubung. Haih…dengan rase macam bengang sebab drebar pi merokok lak ..tgah tension la tu. Sabor,sabor..entah ape la kat depan tu..jenuh jugak tengok2 kat depan tu, takde plak nampk kete tarik ke, lampu polis ke, ambulans ke….takdak pun.mase tu betul2 tension. Tyme tu la terbit rase kesal , terngiang2 perbualan ngan mak hari tu cakap pasal nak balik. Kalau tak balik, mesti dah duk ok je stadi kat bilik..astaghfirullah.Ok, gangguan setan je tu. Benda dah jadi..harung je la. Last2 dalam perasaan tak tenteram tu, I tertido. Dalam kul 3.30 lebih, bas berenti kat stesen bas slim river. Jalan clear je pas tu.Perjalanan tamat pada pukul 4 pagi. 9 hours tu…
*****
17 Nov- Raye aji. Balik kampong. Mak cakap opah tak sehat sangat. Takde sape kat kg, sume org takde cuti. Tengok berita sebab rasenye jem malam td mesti ade cerite di sebaliknye, sebab pagi tadi mase tunggu mak amik kat bus stand, sembang jap ngan sorang makcik yang tgah tggu anak dia sampai dari muar. Anak dia pun sangkut kat slim river, ade accident btw treler n taxi. I tergamam tengok berita tu, accident between treler, lori, taxi n kete. Tak pasti langgar camane, tapi yg jadi sedihnye, most of the family members died. Mak, ayah, and twins laki umo 6 tahun. Kete tu hancur betul, darah, pampers anak, T_T…speechless..sian, famili tu nak balik Lenggong, tak berkesempatan, ada sorang anak nye umo 4 tahun cedera parah. Dihantar ke Ipoh GH. siannye...yatim piatu budak tu...
*****
Em, mati, memang tak cepat sesaat or lambat sesaat. Dan kita tatau bila ajal kita. Tyme tgk berite tadi, I terpikir, hikmah bas yg I naik tu lambat sejam setengah. At least, dapat solat. Cube kalau tibe2 ajal sampai, time tu tak solat lagi…? Nauzubillah..
“setiap yang hidup pasti akan merasai mati” (3:185)
2 comments:
Kesian kan anak tu...kejap je Allah panggil family dia balik....=(
yep, bila dah sedar je cari mak ayah dia..sian..
Post a Comment