
source: Google
Assalamualaikum wbt.
Back in 2006, near the end of the year.
Time tu, asrama dah kosong, mane2 form 5 yang duk kat tingkat 2 & 3 semua kene pindah bawah. From Mutiara 3 I moved to Nilam 1. Skali ngan Una Mady. I amik katil atas cik AisyahRKH. Sape lagi eh, hm..seme geng2 yang dah ade kat timur tengah skang..aisyah, huda, una…cohair, aliaa, hawanis…Min lak duk ngan geng dia kat bilik sakit. hehe, pandai betul diorang ubah bilik tu jadi ‘kondo’. Skali ngan Azit, cemal, zureen dll. Ye, time tu kami dah nak start SPM. Macam2 perasaan ada time tu. Tapi semua benda tu dapat dihadapi dengan tenang. Maybe sebab suasana sekeliling yang membantu, sape yang tak pernah gi I-Gop memang taktau le. Ade bukit-bukau dan gunung ganang di sekeliling, pagi2 boleh rase nyaman udara yang menyapa, boleh tengok matahari start naik. Ampaian kosong, bilik air tak sesak…padanla SPM dia buat time cuti dah setat…lagi…ha, public phone yg selalu kene beratur panjang pun kosong semedang! Sebab…. cikgu kasi bawak handset! Orang2 yg sebelum ni smuggle hs dah tak segan silu dah nak pamerkan hs masing2. Saye pun mak kasi bawak, siap belikan sim kad lagi.ngee. tapi dah kene warning awal2 , hanya contact mak n ayah je! Kui3. Skema.
Bab makan, nak exam la katekan, special sikit, pagi2 before gi dewan exam, time breakfast tu dapat paket kismis n secawan susu. Time lain plak, memang senang la, sebab tak yah beratur panjang2 macam biase. Dekat surau, tiap2 malam ade solat hajat n bacaan yaasin.
Cume satu je yang terkilan tak dapat buat; NAIK TANGKI AIR!! Orang2 lain sume dah merase, saye je tak sempat, sebab time tu pakgad da tau ramai yg naik. Dia tak bagi naik sebab tapak tangki tu ade problem ngan tanah dia, takut runtuh kot..
First paper, bahasa arab tinggi. Ingat lagi time jawab BM paper 1 & 2, rase macam buat karangan budak sekolah rendah. Entahla, “exam-shocked syndrome” kot. Terus contact ayah, ngadu la kononnya. Lepas tu terus rase relieved sikit. Lepas tu paper2 seterusnya ok je. Tibe time paper bio..tyme duk revise tu, terpikir, la sayang nye kalo tinggal belajar bio takat spm je..(sebab dulu tak pernah rase nak amik kos related dengan science sebab rase buat bio, fizik n chem mcm hampeh) sebab belajar bio macam best. During the exam pulak, clashed dengan budak kelas teknik, paper LK lak tu! Hadoyai, kontra betul! Yang belah sini duk perah otak nak jawab bio dengan segala term kat kepala otak ni, yang belah sana, tung-tang dengan papan lukis n segala set geometri diorang. Lawak je bile pikir balik. Ngeee…
Tapi tu la antara kenangan waktu SPM dulu. Macam lawak je, kalo sekarang bile tengok balik SPM, alah, kacang aje! Alhamdulillah, Allah sebaik-baik perancang, Dia memberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Siapa sangka, pada 4 tahun yang lepas, saya tidak sangka boleh mencapai level yang saya duduk sekarang. Cuma dipohon agar dikekalkan dalam rahmat dan inayah-NYA.
*****
warne-warni..
It is 2010 , my bro’s turn lak amik SPM. At the same time I also having my end block 2 exam. So, same2 ade exam. Cuti raya haji hari tu saye pun amik kesempatan melawat dia yang tak balik di Klang. kire macam bagi semangat le .Peluang ini diambil pun sebab lepas ni budak tu dah habis belajar situ, dan most probably itu kali terakhir saya akan ke Klang. Bagi saye, skolah nye di Klang itu mencoret satu lagi kenangan tersendiri dalam memori saye. Ye la, sebab dulu saya pernah berangan nak sekolah di situ yang kini sudah dinobatkan sebagai SBT( sekolah berprestij tinggi) tu. Last2 si paweh ni pulok yang dapat. Walaupun jarang2 pergi, saya rase seronok tengok suasana sekolah tu. Yang paling nostalgic nye: jejantas yang menghubungkan asrama lelaki n sekolah. Pernah sekali gune jejantas tu time gi situ sekali ngan andah n sarah tahun lepas. Lepas tu, gerai makan tepi asrama di tepi masjid Sultan Suleiman yang sungguh antic seni binanya.
“Paweh, kamu pernah tak melintas jalan tak gune jejantas?”
“pernah, baru semalam…”
Em, melintas jalan merupakn 1 kesalahan yg sangat besar kalo ustaz nampak.
Macam2 cerita yang dibualkan dengan Paweh. Dah lama tak berjumpe, tambah dengan hidangan Big Apple yang dimintanye. Sempat je dia mengepau duit kakaknye. Ayah kate, taper, belikan la… bergelak ketawa dengan ceritanya time dia gi Interview kat DQ. Sangat lawak..budak2 ni, ade je benda kreatif depa nak wat. Tapi kesian, dia dapat surah susah..kalo ade rezeki tu ade le paweh oi..
Tibe nak balik, dia mintak sesuatu pada ayah. Lepas tu ayah pun letak tangan kat frontal bone dia (ape eh, ubun2 eh?) pas tu bace2 doa. Saye: (blur..) ape dia buat ni…
*tata paweh, sila jawab xm dengan baik*
Dah habeh2 lambai2 tu tanya ayah, ayah buat ape kat kepala Fawwaz tadi? Ayah pun cakap “Rasulullah pernah buat begitu pada salah seorang sahabat, lalu terpandang oleh Umar, Umar lantas bertanya ape yang Rasulullah buat kat kamu?” dan itu lah yang disuruh oleh pengetua waktu bacaan yaasin haritu, diminta semua ibu bapa membuatnya pada setiap anak, setiap anak ye, bukan anak masing2. Bayangkan, kite tau kan, doa mak ayah ni makbul, kalo dah setiap mak dan ayah buat macam tu kat setiap anak, betapa berkat dan tenangnye rase…subhanallah. No wonder la sekolah tu dari dulu tak pernah ‘kering’ dari mengeluarkan produk2 yang hebat2. Sebab asas dan tarbiyah nye begitu mantop. Rase terharu je dengar cerita ayah tu..ingat nak mintak ayah buat gak time nak blik hari tu, tapi tak sempat..haih~ em, nak tau tak, doa ape yang dibace tu?
“Allahumma faqqih hu fid deen, wa ‘allim hu ttakweel”
p/s:Saye dop reti nak translate makne nye, tapi ni doa Nabi, mesti baik punya kan…tapi tu untuk doakan pade org lain, kalo nak doa kat diri sendiri , tukarkan 'hu' kepada 'ni'
*****
Jadi bersempena itu, budak2 yang nak SPM akan memulakan perjuangan mereka pada esok hari, semoga mereka dapat menjawab nye dengan penuh tenang dan sabar. 2 tahun menanti , esok la harinye. Berjuang selagi mampu wahai adik2 sekalian. Dan jangan lupe untuk terus bergantung pada-Nya. Kepada yang tengah end block exam tu, sila la teruskan membaca notes selagi ada masa J all the best semua.
4 comments:
eheh, rase rindu kat sekolah kampung jawa tuh :D
selamat ber-SPM kepade Paweh :) dan selamat exam juge untuk Qayyimah :D bittaufiq wannajah, insyaAllah
terima kasih, arina :)
aku ingat lagi yg aku buat ketua pengawas exam tu cuak, sbb aku rasa soalan syariah tu ada silap..=)
time flew so fast..
dah beso kamu ye imah :P
kikiki
Post a Comment