Wednesday, November 17, 2010

bila budak bandar balik kampung

Assalamualaikum wbt..

Aha! saye la si budak bandor tu.. dah balik kampung,seme bende jadi jakun. seme benda nak try. thanks kepade si kembor yg ngajo teman jadi budak kampung. raye aji hari ni, sempat la jugak balik kampung.. bile dah balik kampung jarang2 ni, macam2 benda la yg i nak figure out, so kamera mesti di tangan. sampai atuk pun cakap, "heeee,suke beno kamu nangkap gambo ye.."

Bila balik, mesti jumpe budak ni, tapi dia tak sihat...demam T_T. dah beso dah, dah pandai sangat bercakap..tak henti2. gigi pun dah stat coklat2. eish, suke beno nak usha gigi org kan cik nab! setiap kali balik, mesti ade je jajan @ candies dalam beg sebab I suke nak umpan bebudak ni dengan gula2. so dalam gambar ni dia tengah mengulum gule2. tapi dia takmau senyum, mood demam gamaknye...

Pokok2 pisang yang atuk tanam...suke tengok jantung pisang develop..subhanallah, amazing!

Introducing...ayam gemok @demok@ ayam Giant. eee..geram je ngan peha dia..asik makan,makan, makan! pantang atuk sebut, krukukukukukukuu! berlari pantas ke arah atuk! bile i buat benda yg same..ceit! tak datang pun, buat do no lagi ade la. dah la malas nak eram telur...jenuh atok cari telor kome tau tak ayam oi!


Ada anak kucen baru kat stor tepi rumah. tapi nampak macam takut2 je. ni lagi satu makhluk kat umah tok ni. everytime makan je, baru nak angkat pinggan ke sinki, dah yaw,yaw,yaw kat luar...nak masuk rumah tak berani dengan atok. selalu je atuk cakap, "aku rase nak tembak je kucen2 ni..(kucen2 yang sangat liar sampai membahayakan hidupan lain, eg: kucing yang makan ayam orang.)
Time ni, I tengah kat atas rumah, then tibe2 dengar bunyi bising kat bawah. rupenye anak dara 3 orang tu tengah buat keje luar alam ni. pekehe nye kome?? Ingatkan nak halau ayam masuk reban. rupe2nye main kejo2 dengan ayam, lepas tu ditangkapnye si ayam betina yang malas mengeram tu...haru beno!
Elok je duduk dalam tu..haih..ini kalo sembelih, goreng memang sodap!
Atuk cakap, ayam yang sedang meningkat remaja kaler putih ni nama Bulat sebab belakang dia bulat je, takde bulu. dia anak ayam giant tu, tapi waktu kecik2 telurnya telah dieram oleh ayam lain.
Ingat kucen ke hape nak belai2 macam tu? First time pegang ayam yang real. senyap la pulak ayam tu. nasib baik dia tak cakar ke ape ke..
Anak ayam yang Adil tangkap. bising si ayam kecik ni bila kene tangkap, mesti dia cuak sebab kenit lagi, tibe2 berpisah ngan mak dia kejap...

lawak betul balik kampung kali ni. boleh pulak main kejar2 ngan ayam. tapi ia menjadi 1 lagi pengalaman baru ^_^

wassalam

2 comments:

Qatrunnada said...

best, rindunye nak blik kmpung. Nk jmpe tok opah. N ko! <3

Sumaiyah said...

bestnye main ayam! hahaha