“Assalamualaikum wbt, Insyaallah pada petang ini akan diadakan kuliah pengajian muslimat yang akan disampaikan oleh ustazah Fatimah, semua muslimat dijemput hadir, sekian.”
Bergema announcement yang dibuat oleh ahli qariah di seluruh kampong. Biasanye, lepas asar hujung minggu memang akan ada kuliah untuk muslimat .Di sebuah rumah kelihatan seorang manusia sedang buat assignment.
Orang tu : Eh, ustazah Fatimah la hari ni, nak gi la (cakap dalam hati je..)
Makhluk bertanduk: eh, jap gi la, ko pun da semayang kan, sambung la lagi ko nye assignment tu…mesti orang tak ramai datang lagi, relax lu…kang tak siap assignment naya ko dengan lecturer..
Orang tu: emmm, buat la lagi sikit. Ustazah pun tak mai gi..
Makhluk bertanduk: canteekkk..ala, ape susah, surau tu bukan jauh sangat, once ustazah dah setat, ko pi la ligan tukaq baju, eleh, senang2 tunggu je mak ko ajak satgi, mesti dia pi kan…
Maka si ‘orang tu’ pun menyambung kerjanya dengan penuh semangat dan ralitnya. Tak lama kemudian…Kedengaran suara seseorang pembesar suara dari surau yang hanya sepelaung cuma, “Bismillahirrahmaanirrahim…Assalamualaikum wbt……….”
Orang tu: alamak! Dah stat la…ala cane ni, duk tengah khusyuk wat assignment ni….em, ok2 jap gi
Makhluk bertanduk: yes! Baguzzzz, teruskan, teruskan ‘kawanku’. Biar la ko tak yah gi langsung! It wud be better!!!! Dekah,dekah,dekah!
“Alhamdulillah, bertemu juga kita setelah lama tak mengadakan majlis ilmu…….ye, Alhamdulillah, kita masih dikurniakan limpah dan rahmat , diberi kekuatan oleh Allah swt untuk menghadirkan diri ke majlis ilmu…”
Orang tu(hati baik): oit, sudah2 la tu wat keje tu, ko bukan nye salu sgt dpt dgr kuliah ni…
Orang tu(nafsu): adui…ape ke payah beno assignment ni…(terus ‘ralit dengan assignment)
Makhluk bertanduk: woit! Ko tak yah la susah2 nak melangkah gi surau tu! Dari sini kan dah boleh dengar…
Orang tu(nafsu): haah ek, betui gak...ok r, baguih gak tu..bley buat assignment smbil dgr kuliah ni..
Makhluk bertanduk: *clap * clap *clap sambil menari2
Orang tu (hati baik): eh, ade pulak gitu?! Pegi la woi!! Majlis ilmu tu kan salah satu dari raudatul jannat. Lagi banyak berkat ko dapat bile ko duk kat surau nun. Dekat lak tu dengan orang yang banyak ilmu…
‘orang tu’ sudah dilemma…
Orang tu: em....mak tak pi kut rini...ok2 aku gi la jap gi, lambat sikit pun takpe…
‘orang tu’ terus leka dengan ‘dunianya’…kekadang ditangkap juga maksud butir bicara yang keluar melalui pembesar suara tu.
TING! Jam dah tunjuk pukul 6pm
Orang tu: eh???alamak! dah kul 6 dah…ala, sempat lagi ke gi ni?
Orang tu(hati baik): eh, sempat2, biar lambat , jangan sampai tak sempat, dapat sikit pun jadila..gi la cepat wei..
Makhluk bertanduk: ish3…ko ni ape ra…..! dah lambat ni….nnti mesti semua orang pandang slack kat ko…datang lambat time kuliah…duduk 2-3 minit pastu ustazah terus tutup kitab…idok ke kamu malu mike wei????
Orang tu: haah la…malu la aku kan…hm….tak yah la gi..aku dengar dari sini pun da ok…
‘orang tu’ duduk punya duduk, buat keje lain, bukannya dia dengar sangat pun…..
Makhluk bertanduk: YAHHHHHUUUUUUUUUUUUUU (sambil terlompat2 terkinja2) woi nafsu, kita memperoleh kemenangan yang…ke berapa ntah! Tapi aku suka la ! banyak kali dah menang, yeah, yeah! Bertambah gemuk la aku! Manusia, manusia, YOU ARE A LOSER!!!! dekah, dekah,dekah! yabedabedu!!!
*******
Aisey…setan, setan…nak ke biarkan setan bersorak macam tu kat kite…siapa yang menaip, dia la yang terasa kesengalan jarinya, siapa makan cili , dia la yang terasa pedasnya!!! Kadang2 dalam kehidupan seharian , mungkin ia pernah terjadi dalam diri aku dan engkau. Aku berharap andai ia pernah terjadi, moga ia yang terakhir buat diriku dan dirimu. Kerana….kita tak tau bila lagi kita berpeluang untuk disentuh & digerakkan hati untuk pergi ke majlis ilmu. aku berharap agar aku & engkau dapat sama2 bermujahadah untuk buat benda baik. amin =_=”
Astaghfirullahal’azim
Astaghfirullahal’azim
Astaghfirullahal’azim
Astaghfirullahal’azim
Astaghfirullahal’azim
Waallahua'lam
p/s: tulih cam ni sebab terpengaruh dengan komik Asuh mase kecik2 dulu ^-^er...makhluk bertanduk tu bukan kucen ye! paham2 sendiri kan.
No comments:
Post a Comment