July ’10 @ Kampung
Di dapur mengacau bubur.
My aunt said while looking outside the window, watching Sarah Uzma fed the ayams at the reban. Yet, she still wearing her sekolah agama uniform. She said to me, “ heeee sarah tu suke benor dia ngan ayam, tak habeh2 dengan ayam.”
Nak tergelak dengar bila dia cakap macam tu. Tapi saya suka dengar budak zaman sekarang ada lagi yang suka dengan ayam. Ye la, sebab ada yang takut ayam, lebih suka kucing, hamster, etc. ni ayam oke, first time kot dengar. Biasa budak2 ni bile dah ada pet mesti ada nama kan.
Duduk kat kampong, macam2 binatang boleh jumpa, kucing, serangga, ayam giant, ayam katek, ehem2, mr pig pun ada. Tapi mr pig ni intruder yg pengecut, sebab suka datang malam2 je, alah, babi hutan, cari makanan malam2 kat belakang rumah tapi takut jumpe manusia. Selalu je dengar malam2 bunyi srot, srot dia duk kuis tanah.
Back to ayam story..when I know that sarah loves ayam hidup, I asked her,
Me: Sarah, awak suke ayam ye? Banyaaak nye ayam ayah sarah bela, apa nama ayam2 tu?
And u know what she replied?
Sarah: nama dia ‘ayam’ la, A.Y.A.M. dah die ade name ayam, buat ape name banyak2 lagi???
Me: *&%^$&(I lost my words)
Hey, kalo dah bebudak namenye…tak terlarat nak melayan pe’el budak2 ni, tapi seronok.
Kalo balik kampong mesti jupe ayam Giant, sebab badan dia besaaar sangat. Pakcik saya beri kat Tok sekor jantan, 2 betina. Makanan pun special , bagi makan gandum.bile petang2 atok gi bagi. Tangan saya ni memang menggatal nak klik kamera, maka nya saya pun tangkap la gambar ayam ni. Geram! Sebab dia besar sangat.
Kuku kuku kuku kuuu! Atok suke panggil ayam macam tu bile nak bagi makan, heee,comey la atok. Saya pun join sekali panggil, tapi deme tak datang pun kat saya.
Tiap2 pagi, lepas atok balik surau selalu je dengar atok cakap, “mane le kamu bertelor? Heran aku ..” ayam giant tu malas nak mengeram telur dia. Pastu bile bertelur, mesti ntah kat mana2 telur tu. Ada sekali ternampak atuk duk di sebalik pokok pisang, rupenye2 ayam tu bertelur kat situ, sampai 12 bijik kat situ, kat situ rupenye port dia.
Ada sekali pernah tny atuk,”atok, ayam ni takde anak ke?” atuk jawab, “dah tu, bertelur pun merata , bile ke masenye nak mengeram nye..”
Another day….
Atok duk kat depan rumah, memulakan proses buat asam keping. Tau tak , asam keping yang orang buat basuh ikan takmau kasi hanyir tu, dan yang letak dalam laksa utara tu?? Ha, yang tu la…asal dia daripada buah yang macam pumpkin tapi kecik sikit, daun dia ade yang kaler merah, bila buat ulam sedap tu. Buah gelugor namenye. Buah tu hiris nipis, lepas tu jemur di bawah sinaran matahari terik. Tangkap gambar lagi. Saya suka nak tgkp gmbr sebab yg ni memang tak pernah jumpe, tu sebab kene tangkap.
“kamu ni suke benor tgkp gmbr ye,” atok cakap. Hehehe, saya menyengih je…
Seronok nak tolong atok walopun tak bape reti menulong pun, rase lagi menyemak ade la. Tapi bile duk dengan atuk , macam2 cerita boleh dengar. Biar la cerita tu, atuk dah ulang banyak kali pun, saya suke, sebab atuk best!
Tengah2 atuk hiris buah tu..ayam Giant tu bunyi macam kecoh2, atuk berpaling, “ ha, tu kenapa tu?? Em…ada la benda yang dia dengar tu…” erk, tibe2 rase cam seram. “ape benda tuk?” “dengor le….orang yang dalam kubur kene seksa dia boleh dengor..telinga ayam bukan macam telinga orang..” oooo macam tu ke…duduk ngan atuk memang best nak katenye!
syawal@september 2010.
Klik!klik! klik! “buat ape le kamu tgkp gambo tu?” macam biase, tgkp gmbr lagi bile atok tgah bagi ayam Giant makan. Sengih je kat atuk. Balik raya ni, memang saya betul2 kagum, ayam Giant dah ada anak!!! Wauuuu, tahniah puan ayam. tu sebab saya tgkp gmbr, biar ade beza antara gambar bulan July n bulan September. Tapi kan nak tau tak rahsianya??? Ayam ni gune kaedah ‘ibu tumpang’!!!! bila atuk cakap, ayam betina non-giant yang eramkan telur ayam Giant tu, saya frust skit la…sampai ke sudah rupenye ayam tu takmo eram telur dia…hei….tepuk dahi aje le teman…! Ada jugak ayam macam ni kat dunia….
Sekian sahaja cerita ayam dan asam keping saya.
p/s: “orang kampong sihat2 je….” Surprisingly, atuk called me for the first time! Bisa buat air mata bertakung when he asked me, “bile cuti?” *speechless*
1 comment:
bie!
ko ni memg wat lawak basah la..
heeh.. <3
em, rindu plak kmpng...
sowh tok dtg sini imah....
ko dok sana ngn opah... =D
Post a Comment